Cliëntenraad
Hoe werkt de Cliëntenraad?
Op basis van de WMCZ 2018 wordt de Cliëntenraad door IrisZorg op de hoogte gehouden van de thema’s die op dat moment belangrijk zijn in de organisatie.
Soms kan de Cliëntenraad zich uitspreken en meebeslissen door middel van haar in bepaalde situaties gegeven ‘advies’ of ‘instemmingsrecht’.
Cliëntmedezeggenschap bij IrisZorg – Praat mee en doe mee!
De Cliëntenraad komt op voor het algemeen belang van alle cliënten van IrisZorg. Dat doen we niet alleen door medezeggenschapswerk, maar ook door proactief mee te denken met de Raad van Bestuur over beleid en zorgvernieuwing. Het gaat tenslotte om de kwaliteit van zorg die IrisZorg biedt.
De Cliëntenraad komt wekelijks bij elkaar
De Clientenraad kan namens jou vragen stellen aan de mensen die beslissingen nemen. Dus woon je bij IrisZorg, ontvang je behandeling of begeleiding van IrisZorg? De organisatie houdt de Cliëntenraad op de hoogte van thema’s die op dat moment belangrijk zijn (in de organisatie).
Waarom bestaat de Cliëntenraad?
Elke zorginstelling waar cliënten wonen of langdurig verblijven is wettelijk verplicht een Cliëntenraad te hebben. IrisZorg koos voor één centrale Cliëntenraad . De Cliëntenraad behartigt de algemene belangen van alle cliënten van IrisZorg; wij praten mee bij grote beslissingen zoals bijvoorbeeld verhuizingen naar nieuwe locaties. Cliënten hebben zeggenschap en regie over het eigen leven. De Cliëntenraad is er om hen daar bij te ondersteunen. Dat is medezeggenschap.
Medezeggenschap: hoe doen wij dat?
Direct contact - Laat van je horen via mail, telefoon of praat mee in een bewonersoverleg. Dan weten wij wat belangrijk is en nemen we ook jouw punten mee de organisatie in. Cliënten kunnen altijd zelf contact met ons opnemen. Wij zijn op maandag tot en met donderdag telefonisch en via mail bereikbaar.
Uiteraard zijn wij ook bereikbaar voor medewerkers wanneer het gaat om het algemeen belang van de cliënten.
Bewonersoverleggen - Op locaties waar cliënten langdurig verblijven vindt medezeggenschap plaats door middel van bewonersoverleggen. Cliënten hebben direct invloed op lokale beslissingen. Wij doen ons best om tenminste eens per jaar alle locaties waar cliënten wonen of langdurig verblijven te bezoeken. Wij brengen ook jaarlijks een bezoek aan de klinieken. IrisZorg probeert op elke locatie waar mensen wonen bewonersoverleggen te houden, omdat wij denken dat dit een goede manier is om cliënten te ondersteunen in zeggenschap over het eigen leven. En daarnaast is een bewonersoverleg voor ons een goede manier om te horen wat er leeft bij cliënten.
Met de Raad van Bestuur - Onze gesprekspartner in de organisatie is de Raad van Bestuur . Met de leden van de Raad van Bestuur overleggen wij eens per maand. Tijdens dit overleg informeren zij ons over plannen die direct te maken hebben met het dagelijks leven van cliënten. Denk hierbij aan verhuizingen, nieuwbouw, huisregels en wisselingen in ambulante teams. De Cliëntenraad gaat dan op pad om te onderzoeken of de plannen van het management passen bij wat wij voor cliënten wenselijk vinden. Het overleg met de Raad van Bestuur gebruiken wij ook om zelf ideeën in te brengen of om een terugkoppeling te geven van onze bezoeken aan verschillende locaties. Wist je dat voor verhuizingen en nieuwbouw richtlijnen zijn waar de Cliëntenraad op controleert?
Bij Advies- of Instemmingsverzoeken - Bij formele advies- of instemmingsverzoeken raadpleegt een Cliëntenraad de betreffende cliënten hierover, met name van locaties waar cliënten lang verblijven of wonen. De Cliëntenraad beslist mee bij de selectie van Raad van Bestuur leden, hoger management en de geneesheer-directeur. De wijze waarop dit gebeurt, verschilt.
Dit vraagt van ons:
- dat we zichtbaar en aanspreekbaar zijn voor cliënten en andere betrokkenen zoals naasten en medewerkers en hun inbreng serieus nemen.
- dat als we reageren we rekening houden met zowel de cliënten als de Raad van Bestuur.
Ons doel
Ons doel is om op een laagdrempelige manier zichtbaar te zijn. Wij behandelen geen persoonlijke problemen (zoals bijvoorbeeld een lekkende kraan), maar we nemen jouw signalen mee als het een groter probleem is dat meerdere cliënten van IrisZorg aangaat. Zo houden we de communicatie met de organisatie in stand, wat betekent dat je ook indirect inbreng kan leveren aan toekomstige beslissingen in de organisatie.
De Cliëntenraad wil het gesprek tussen cliënten en medewerkers/organisatie versterken:
- door bewonersoverleggen te stimuleren - en indien nodig op te zetten. Want:
cliëntenparticipatie* begint daar waar cliënten verblijven of wonen.
* participatie: deelname
Nieuwsgierig naar ons?
Vraag gewoon of we langskomen en iets willen vertellen over onszelf en onze werkzaamheden. Mail naar clientenraad@iriszorg.nl
Onze nieuwsbrief
De Cliëntenraad informeert cliënten ongeveer eens per kwartaal over haar werkzaamheden via een nieuwsbrief. Deze liggen op iedere locatie van IrisZorg!
Contact
Kan ik in contact komen met de cliëntenraad?
Heb je nog vragen of suggesties voor ons? De cliëntenraad kun je bereiken via clientenraad@iriszorg.nl of via 06 52726839.
Wij zijn actief op zoek naar cliënten binnen IrisZorg die hun zorgervaring met ons willen delen.
Lijkt dit je iets of wil je meer informatie? Dan nodigen we je graag uit contact met ons op te nemen.
Sinds 2020 werkt de Cliëntenraad binnen IrisZorg volgens de 'Wet Medezeggenschap Cliëntenraden Zorginstellingen’ (WMCZ 2018).