Cliëntenraad
Cliëntmedezeggenschap bij IrisZorg – Praat mee en doe mee!
De cliëntenraad van IrisZorg behartigt de collectieve belangen van alle cliënten van IrisZorg. Dat doen we niet alleen door het doen van het wettelijke medezeggenschapswerk,
maar ook door proactief mee te denken met de Raad van Bestuur over beleid en zorgvernieuwing. Het gaat tenslotte om de kwaliteit van zorg die je geboden wordt.
Nieuwe cliëntenraad
Op 1 september 2020 is er een nieuwe cliëntenraad gestart binnen IrisZorg die werkt volgens de nieuwe 'Wet Medezeggenschap Cliëntenraden Zorginstellingen’ (WMCZ 2018).
Er is bewust gekozen voor een kleine raad van 5 leden. Daarnaast is er een onafhankelijk voorzitter.
Hoe werkt de cliëntenraad?
Op basis van de WMCZ 2018 wordt de cliëntenraad door IrisZorg op de hoogte gehouden van de thema’s die op dat moment belangrijk zijn in de organisatie.
Soms kan de cliëntenraad zich uitspreken en meebeslissen door middel van haar in bepaalde situaties gegeven ‘advies’ of ‘instemmingsrecht’.
Speerpunten van de cliëntenraad
In 2021 heeft de cliëntenraad van IrisZorg de volgende visie samengesteld:
De cliëntenraad wil een gesprekspartner zijn van de organisatie met als doel het cliëntenperspectief in te brengen.
Dit vraagt van ons:
- dat we zichtbaar en aanspreekbaar zijn voor cliënten en andere betrokkenen zoals naasten en medewerkers en hun inbreng serieus nemen
- en hierop reageren met behoud van eigen verantwoordelijkheid van zowel de cliënten als de raad.
De cliëntenraad wil het gesprek tussen cliënten en medewerkers/organisatie versterken:
- door een netwerk van contactpersonen te creëren en
- bewonersoverleggen te stimuleren - en indien nodig op te zetten, want
- cliëntenparticipatie begint daar waar cliënten verblijven of wonen.
De CR richt zich daarbij op:
- de algemene belangen van cliënten van IrisZorg
- een goede en tegelijk kritische relatie met de bestuurder om goed op de hoogte te zijn van alles wat er speelt én daar vanuit het cliëntenperspectief op te kunnen reageren.
Updates cliëntenraad
Februari 2021
Tijdelijke huisvesting voor cliënten van de Hulsen
Deze maand zal de cliëntenraad zich veel bezig houden met de verhuizingen in regio Nijmegen. De cliëntenraad maakt daar gebruik van het adviesrecht.
Kort gezegd houdt dit in dat de cliëntenraad de organisatie vanuit het cliëntperspectief adviseert over de verhuizingen en wat daarbij komt kijken.
Aanpassing klachtenregeling voor cliënten
Daarnaast is de cliëntenraad om instemming gevraagd voor een aanpassing in de klachtenregeling.
De wijziging houdt in dat er vanuit IrisZorg cliënten niet meer wordt aangeboden naar de klachtencommissie te stappen, tenzij de klachten vallen onder de Wet verplichte GGZ.
De klachten worden dan voortaan begeleid door een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Daarover zijn positieve verhalen en IrisZorg heeft hier veel vertrouwen in.
De cliëntenraad gaat onderzoeken wat de wijziging betekent voor de cliënt door middel van verschillende informatiebronnen.
Maart 2021
Tijdelijke huisvesting voor cliënten van de Hulsen
De tijdelijke verhuizing van de Hulsen is een belangrijk thema voor de cliëntenraad van IrisZorg. Er is een projectgroep die werkt aan de voorbereidingen. Twee leden van de cliëntenraad zullen hier aan deelnemen.
Dit sluit aan bij het advies dat de cliëntenraad heeft gegeven over de verhuizing, middels het adviesrecht.
Ook heeft de cliëntenraad een sociaal plan geschreven voor alle verhuizingen, met speerpunten vanuit cliëntperspectief. Een belangrijk thema hierin is communicatie. Met het sociaal plan hoopt de cliëntenraad dat er snel meer duidelijkheid komt voor de cliënten over wat zij kunnen verwachten.
Aanpassing klachtenregeling voor cliënten
De cliëntenraad stemt in met de aanpassing in de klachtenregeling, na overleg met de RVB over een vergoeding voor de eigen bijdrage die de geschillencommissie vraagt.
Wij vertrouwen er op dat de onafhankelijke klachtenfunctionaris de klachten goed begeleidt, en de cliënt door de aanpassing er niet op achteruitgaat in de klachtenafhandeling.
Medezeggenschapsregeling
Ook zet de cliëntenraad deze maand met de RVB een handtekening onder haar medezeggenschapsregeling. Mocht je hierin geïnteresseerd zijn, dan kun je hem vinden op de website of opvragen via clientenraad@iriszorg.nl
April 2021
Klachtenfunctionaris
Ernst ter Linden is gestart als nieuwe klachtenfunctionaris binnen IrisZorg. Onze onafhankelijk voorzitter Gerdi heeft namens de CR kennis gemaakt. Binnenkort zal de gehele CR Ernst ter Linden (digitaal) ontmoeten.
Vastgoed/Verhuizingen
In veel regio’s krijgen cliënten te maken met verhuizingen en verbouwingen van IrisZorg-locaties. De cliëntenraad wordt hier volgens de WMCZ tijdig over geïnformeerd. Voor ons is het belangrijk dat de bewoners goed geïnformeerd en ondersteund worden bij een verhuizing of verbouwing.
Als corona het toelaat, komen we graag op locatiebezoek om met bewoners die hierbij betrokken zijn in gesprek te gaan hoe het gaat en waar we eventueel in kunnen meedenken.
Regiobezoeken
Deze maand kwam de CR langs in Lelystad en Harderwijk. Ook schuiven we aan bij een bewonersoverleg in Doetinchem.
Mei 2021
Ondersteuner CR
Vanaf 1 juli heeft de CR een secretariële ondersteuner! Deze functie zal ingevuld worden door Betsie van Riemsdijk. We zijn als CR erg blij met haar komst.
Regiobezoeken
We zijn op bezoek geweest bij de Remise en cruiseschip de Serenade in Arnhem. Ook blijft de CR nauw betrokken bij de Hulsen in Nijmegen.
Contact Pro Persona
Een groep bewoners van de Hulsen gaat wegens de verhuizing tijdelijk wonen op de Nijmeegse Baan, een terrein van Pro Persona. Om samen op te trekken in het belang van alle bewoners spraken wij met de cliëntenraad van Pro Persona. In de toekomst blijven we zolang nodig onderling contact houden
Juni 2021
Kennismaking cliëntenraad Tactus
Als cliëntenraad willen we graag zichtbaar zijn en contact onderhouden met onze achterban. Dat is soms een zoektocht, IrisZorg is immers een grote organisatie. We vroegen ons af, hoe doen andere zorginstellingen dat? In juni maakten we kennis met de cliëntenraad van Tactus om ervaring uit te wisselen. We vonden het een zeer positieve kennismaking.
Voeding
Gezond en lekker eten is belangrijk, en het is fijn als je daarover kan meebeslissen. De cliëntenraad gaat de komende tijd onderzoeken wat de wensen van cliënten zijn rondom voeding. Voeding is een thema waar de cliëntenraad over mag meedenken door het instemmingsrecht.
Nieuw kantoor
De cliëntenraad verhuist naar de Nieuwe Oeverstraat 65 in Arnhem.
Juli 2021
Roken
Op veel locaties worden de leefregels rondom het roken aangepast. Zo kan er in huis verzocht worden niet meer in de rookruimtes te roken, maar in plaats daarvan naar buiten te gaan. Als cliëntenraad kijken wij mee in deze ontwikkelingen.
Sociaal plan
De cliëntenraad stemt in met het Sociaal Plan Verhuizingen. In het sociaal plan benoemt de Raad van Bestuur uitgangspunten die gelden bij een verhuizing van cliënten van IrisZorg naar een andere zorglocatie van IrisZorg. De uitgangspunten zijn erop gericht dat cliënten die gaan verhuizen goed ondersteund en geïnformeerd worden.
Regio’s
In de maand juli gingen we onder meer langs in Ede, Nijmegen en Doetinchem.
Contact
Kan ik in contact komen met de cliëntenraad?
Heb je nog vragen of suggesties voor ons? De cliëntenraad kun je bereiken via clientenraad@iriszorg.nl of via 06 52726839.
Wij zijn actief op zoek naar cliënten binnen IrisZorg die hun zorgervaring met ons willen delen.
Lijkt dit je iets of wil je meer informatie? Dan nodigen we je graag uit contact met ons op te nemen.