Mentaal Gezond Centraal Gelderland officieel van start

Mentaal Gezond Centraal Gelderland officieel van start

Met het tekenen van de Samenwerkingsovereenkomst op 21 mei is Mentaal Gezond Centraal Gelderland officieel van start.

Het regionale netwerk van samenwerkingspartners zet zich in voor een andere kijk op mentale gezondheid: minder vanuit systemen en loketten, meer vanuit mensen, hun dagelijks leven en ervaringsdeskundigen.

De gezamenlijke missie is helder: mentale ondersteuning breder aanpakken en beter op elkaar afstemmen. Daarbij staan drie uitgangspunten centraal:

  • de inwoner staat altijd voorop;
  • beter benutten van ervaringsdeskundigen;
  • samenwerken is het fundament.
     

Het netwerk bouwt voort op de kracht van wat er al in de regio aanwezig is en blijft continu leren en verbeteren. Zo kunnen inwoners sneller terechtkomen op een plek die echt bij hun situatie past.

Komend jaar richt Mentaal Gezond Centraal Gelderland zich op twee concrete projecten.

1 - Laagdrempelige steunpunten in de wijk
Ervaringsdeskundigen creëren fysieke plekken in de wijk waar zij aanwezig zijn en waar inwoners zonder diagnose, indicatie of wachtlijst kunnen binnenlopen. Deze steunpunten bieden ruimte voor ontmoeting, herkenning en onderlinge steun (peer-support). Daarbij wordt actief aangesloten op bestaande initiatieven en netwerken in de wijk.

2 - Het verkennend gesprek
Soms twijfelen een huisarts en patiënt samen over welke ondersteuning het beste past. Het verkennend gesprek helpt om breder te kijken dan alleen de zorgvraag. In een gelijkwaardig gesprek wordt gekeken naar iemands leefwereld, sociale omgeving en dagelijks functioneren. Zo voelt een inwoner zich beter gezien en gehoord en komt passende ondersteuning sneller in beeld, binnen of buiten de GGZ.

Zichtbaar en herkenbaar
Om deze beweging te laten slagen, is zichtbaarheid essentieel. Niet alleen onder professionals, maar juist ook onder inwoners en hun naasten. Daarom zet het netwerk actief in op herkenbare communicatie en verbinding tussen organisaties, initiatieven en inwoners.

Mentaal Gezond Centraal Gelderland nodigt organisaties, professionals en inwoners uit om mee te bouwen aan een steunend netwerk waarin de inwoner eigenaar blijft van het eigen proces en waarin de kracht van ervaring centraal staat.

Op de foto zie je de ondertekenende partijen, waaronder helemaal links namens IrisZorg Erik van Gosliga, directeur bedrijfsvoering regio Midden.